pátek 29. ledna 2016

1. pravidlo - Francouzky netloustnou

Tento nový návyk jsem bez rozmýšlení okamžitě zařadila na začátek! A to z několika důvodů: za prvé - mé stravovací návyky jsou příšerné (a když říkám příšerné, myslím tím příšerné!), za druhé - potřebuji po Vánocích a zkouškovém nějaký detox, za třetí - potřebuji svému stravování dát nějaký řád a za čtvrté - miluji jídlo a chci se naučit konzumovat jídlo se vší láskou, ale bez výčitek. A od koho jiného bych se měla učit než od samotných odbornic Francouzek, pro než jíst správně je umění.


Tento nový návyk pro mě bude opravdu oříšek, ale vnitřně cítím, že ho opravdu potřebuju! A to hlavně proto, že se stravuji několikrát denně, častokrát ne vždy ve stejných časech a nemám pevnou vůli. Tudíž mi častokrát nedělá problém si ono lahodné jídlo přidat, či ho zhltnout bez rozmyšlení a vychutnání a pro sladkou odměnu nejdu daleko (a to každý den). Což je špatně, špatně, špatně a musím to změnit!!! K čemuž mi pomůže knížka V každém okamžiku šik.


A proto jsem se rozhodla předepsat si několik nových pravidel/návyků, které zařadím do svého života:
  1. Žádné svačinky! Pouze snídani, oběd a večeři se vší parádou. Jídlo není nepřítel. Nepřítelem je bezmyšlenkovité uždibování a přejídání se.
  2. Chce to zdravý a láskyplný vztah. Samozřejmě, že k jídlu. Což pro Francouzky automaticky vede k otázce kvality a kvantity. Francouzky se nepřejídají, ví, kdy je pro ně dost a lákavé dortíky, dezerty a koktejly si nechávají na slavností a výjimečné příležitosti. Těžký bod, obzvláště pro mě . . .
  3. Voda. Alespoň 1,5 litru denně. Nejen, že má blahodárné účinky pro naše tělo a hlavně ledviny, ale také pro naši pleť.
  4. Víno a šampaňské. Nic jiného! Žádné obarvené kalorické bomby nepřicházejí v úvahu. A kvantita je také důležitá - jen jednu skleničku (ku zvláštní příležitosti možná dvě) a nemusí to nutně být každý den.
  5. Rozumná váha. Francouzky si stanoví konkrétní rozumné číslo, které si hlídají a o zvláštních příležitostech a svátcích si dovolí se od něj odchýlit.
  6. Francouzky milují dobré a kvalitní jídlo, což jim dává velkou příležitost nakupovat ho u malých a lokálních prodejců. Milují trhy a ani já už se nemůžu dočkat, až začnu chodit nakupovat na trhy barevné ovoce a zeleninu!
  7. Jezte soustředěně a s potěšením. Plně se zaměřte na jídlo a nad žádnými starostmi, nápady a jinými věcmi nepřemýšlejte. Jezte s láskou, pomalu žvýkejte a plně si to vychutnávejte. Uvidíte, že vás to brzy začne bavit a budete se na každé jídlo těšit, oh là là.
  8. Jídlo je slavnost. Není to hřích, je to oslava, něco výjimečného, slavnostního.
  9. Když jíte, sedněte si! Tento špatný zvyk Francouzky nemají. Nejí vestoje v kuchyni ani nikde jinde. Jasně, všichni to víme, ale hltáme-li vestoje, nesoustředíme se na to, co jíme, a to je to, o co nám tu jde.
  10. Když na to máte chuť, dejte si to. Ale s mírou! Jsou dny, kdy vás přepadne ohromná chuť na čokoládu. A na místo toho, abyste si to dali, tak si dáte jogurt, chleba nebo něco jiného a potom na čokoládu stále máte chuť a zase si dáte něco dalšího, protože máte na čokoládu pořád chuť. To si tu čokoládu dejte raději hned. Nějakou kvalitní, jeden čtvereček a pořádně si ho vychutnejte!

No, mám toho hodně co se učit, ale věřím, že to bude zábavná cesta, díky které mohu jenom spoustu věcí získat a nic neztratit. Už se těším, jak to dopadne a určitě vám dám potom vědět. Mějte se krásně!

50 komentářů:

  1. Přeju hodně štěstí Domčo :) !!!!

    http://eternitymoments0.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Taky bych potřebovala nějaký detox... :-) Každopádně ti, Domčo, držim palečky :-)
    http://verrygusto.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Tohle bych si měla vytisknout a nalepit na ledničku :D Ale už mám po zkouškách, tak se mi snad podaří na stravování zapracovat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se letos při zkouškovým nějak krotila, což u mě není moc obvyklé, až jsem se tomu sama divila :D :D Ale spíš tak celkově chci provést nějaké změny.. :)

      Vymazat
  4. Mluvíš mi úplně z duše, sama se častokrát stravuji za pochodu nebo ve stoji a nebo při tom dělám něco, co nemám a ani pomalu potom nevím, že jsem něco snědla. Rozhodně i další motivace pro mě na čem zapracovat :) N.

    OdpovědětVymazat
  5. Pořád chci sepsat článek o tom, jak mi tato kniha změnila stravování, ale pořád ještě nemám ustálený jídelníček a zvyky. Nejvíc se mi na tom líbí vychutnávání a to, že sladkosti a alkohol nejsou zakázány, jen je třeba k nim změnit přístup. Svačinky ale nehodlám odbourat. Dokázala jsem je zredukovat tak, že ke svačině nejím nic s lepkem, cukrem a laktozou - u mě velký úspěch.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je, tak to je super, to gratuluji, a je fajn, že jsi spokojená. Já jsem zvědavá, jak to dopadne u mě. :) Ano, přesně to se mi na tom také líbí! Určitě článek napiš - já osobně si ho moc ráda přečtu! A pak to třeba spolu můžeme porovnat, jak nám co sedí, co stojí za to a co ne :)

      Vymazat
  6. It looks very delicious ♥♥♥

    OdpovědětVymazat
  7. Jo, chtělo by to stravování trochu vybrousit. :D Jsem schopná držet v jídle tři týdny disciplínu jak Heidi Klum, a pak se pomátnu a sním na co přijdu. Váha samozřejmě tři týdny drilu nepozná, den gurmánských radovánek jí ale neujde ani omylem. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to mi povídej.. :D Ale naše společná setkání se nepočítají! :D To jsou výjimečné události :)

      Vymazat
    2. Dobře! :D tak to se musíme scházet častěji! :D :D

      Vymazat
  8. Ja by som to nezvládla bez dobrôt a maličkostí, hladovala by som kebyže mám len tri jedlá za deň :-D Ale tieto jedlá vyzerajú náhodou veľmi chutne :)

    OdpovědětVymazat
  9. ,,Když na to máte chuť, dejte si to, ale s mírou´´ - naprosto souhlasím :)) Přijde mi zbytečné, když si někdo nějaké jídlo přímo zakazuje, podle mě si tělo řekne, co v jaké chvíli potřebuje, a pokud není porce opravdu závratně obrovská, měli bychom si to dopřát :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, člověk to v tom momentě může brát jako odměnu za něco (což mám já nejradši :D), třeba jako odměnu za zkoušku. Já bych se takhle mohla odměňovat pořád :D

      Vymazat
  10. Já bych teda bez svačin nemohla fungovat a měla bych určitě hlad, když bych měla snídani a pak až oběd a pak až večeři :). Já jím 5x denně, snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře a vyhovuje mi to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobře, každému vyhovuje něco jiného, všichni máme nastolený jiný řád :).

      Vymazat
  11. Držím palce ;) ale jíst 3x denně a vyhodit všechny svačinky je zbytečnost, pokud ti doteď vyhovoval režim třeba 5x až 6x denně – jen by ta svačinka neměla být bageta z automatu, ale něco lehkého, spíš bílkovinného nebo z dobrého tuku než sacharidového, a s láskou připraveného :P

    Zrzavá katastrofa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, asi jsem to špatně napsala, svačinkami jsem myslela chleby, bagetky, chlebíčky, buchty a tak dále... Ovoce, zelenina, bílkovina samozřejmě připadá v úvahu ;)

      Vymazat
  12. S tou vodou mám furt nějak problém, prostě nemám žízeň. Fotky jako vždy parádní, to jídlo na nic musí být ještě lepší ! :)

    OdpovědětVymazat
  13. Jíst jen třikrát denně je pitomost. Raději si hlídej složení chodů, snaž se jíst tak abys do sebe dostala všechny potřebné živiny a zároveň aby tělo nemělo hlad, pak nárazově jídlo, pak hlad, pak nárazově jídlo. Raději pořádná snídaně, zdravá svačinka, nutričně vyvážený oběd, odpoledne k zakousnutí třeba jen jogurtík, zelenina...čert to vem, klidně i ovoce a večeře bohatá na bílkoviny. Kašli na francouzsky, raději si najdi něco o zásadách zdravé výživy. A jestli chceš opravdu zhubnout, tak pohyb, pohyb, pohyb!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale já přece nikde nepíšu o tom, že chci hubnout, o tom tu nepadlo ani slovo. :) Napsala jsem, že chci změnit své stravovací návyky a jíst nadále jídlo, které miluju s ohledem na udržení si váhy, kterou mám. O zdravé výživě vím, nastudovala jsem si o tom spoustu věcí, které jsem potřebovala k tomu, když jsem cvičila. Ale nevyhovuje mi to a už se nechci zabývat zdravou výživou (pokud tím tedy myslíš zdravou fitness výživou, neboť tak jsem to tedy z kontextu pochopila :) a momentálně mě už ani tento trend nebaví, miluju normální jídlo). Prostě pro každého je dobrého něco jiného a nikdy v ničem neexistuje jedno univerzální měřítko, které musí vždy platit pro všechny stejně. Každý jsme jiný, každému vyhovuje něco jiného. Jestli to vyhovuje tobě, tak to je super, protože je to o tobě a tak to má být. Mně to nevyhovuje a chci si najít jinou cestu :).

      Vymazat
    2. Jíst normální jídla? No já nevím, mě přijde zdravá výživa celkem normální. :)

      Vymazat
    3. Však já nikde netvrdím, že je špatná ;)

      Vymazat
  14. Super článok ! Síce ja mám dosť dlhý deň a vstávam už o pol 6 a fungujem dosť dlho, nejaké tie svačinky mať musím, takže toho bodu sa držať nemôžem, ale s inými vecami súhlasim :)


    My blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpovědětVymazat
  15. dobré návyky, len si ich osvojiť, držím palce! mne sa tento systém stravovania páči:)

    OdpovědětVymazat
  16. Zní to všechno skvěle! Držím palce, ať ti to vyjde! :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  17. Skvelý článok, držím palce :)

    http://accessoriesforbeauty.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  18. Hodně štěstí! Já bych tedy taky potřebovala začít jíst pořádně, tím mám na mysli, přestat praktikovat to, že jsem 12 hodin v práci piju jen kafe, max. sním nějaký sýr a pak se doma přecpu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se mi občas taky stávalo, hlavně, když jsem pořád pobíhala mezi jednotlivými prácemi nějaký den, proto to chci taky odbourat :)

      Vymazat
  19. Tak toto je úžasné :-) Držím palce, všetko na fotkách vyzerá úžasne, super že s tým začneš ;-)
    Andy

    OdpovědětVymazat
  20. Len v tem pokračuj je to to najlepší co možeš svojemu telu dopríd. Ja sem vdaka upravenej strave schudla 10 kilo za 5 mesiacov a hned mi je lepšie :-) a zo zdravých surovín sa dá vela dobrôt uvariť aj upiecť!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to gratuluji, to je hezké :) Mně tak ani o to hubnutí nejde, spíš se chci zbavit všech špatných zlozvyků a udržovat si svou váhu :)

      Vymazat
  21. Taky bych se nedokázala jídla vzdát úplně jako některé dietou posedlé holky. Tohle si myslím, že je dobrý krok, jak změnit svůj životní styl, ale zároveň se nevzdat požitku z jídla :)

    Přeji hodně štěstí :)

    INKA blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, ano, přesně tak, Francouzky naprosto zavrhují všechny možné drastické diety, stejně jako já a proto si myslím, že mi tohle bude skvěle vyhovovat :) A přesně to užívání se mi na tom líbí nejvíce :)

      Vymazat
  22. Rozhodlu jsme se s pritelem zacit jist pravidelne a neprecpavat se. Ale moje zavislots na cukru je hrozna. Kdyz mam spatnou naladu a nedostanu do sebe nejakou sladkost tak jsem pak jeste desetkrat horsi:D chtela bych byt ten typ co si da jeden ctverecek a tecka :D bohuzel muj standart je jedna tabulka:)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to mi povídej... :D Já jsem na tom byla úplně stejně a ještě i hůř, někdy můj standard byl i celá čokoláda :D Já jsem na cukru hrozně závislá, musím respektive musela jsem mít vždy aspoň jednu sladkost denně, což je šílený, takže jsem na sebe taky zvědavá, jak to dopadne :)

      Vymazat
  23. Krásný článek :) Také bych mohla některé z těch bodů zařadit do svého života :) Ale spoustu z nich už pravidelně dělám každý den :) Každopádně se těším na výsledky a informace o tom, jak se ti to daří :) Držím palce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, děkuji :). Tak to gratuluji (a závidím), šikovná a šťastná to žena :)

      Vymazat
  24. Já myslím, že by ti Kaki chutnalo :3 Je to něco mezi broskví, melounem trošku vanilky :D Ale je opravdu moc dobré, takže rozhodně doporučuji :) Jsem ráda, že jsem vytvořila originální článek, snad jich bude víc :)

    Super článek, Domčo, držím ti palce, ať ti to vydrží :3 :)

    Měj se v lásce,
    Janet ( http://janetsonrisa.blogspot.com/ )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, pořád to vidím někde v akci, tak bych to teda asi taky mohla zkusit, no :D. Byl opravdu super, budu se těšit na další a děkuji :)

      Vymazat
  25. Určite by sa ti páčila aj kniha Lekcie madam Chic !! :) Prečítaj si ju, mne sa veľmi páčila. Keď nájdem v knižnici V každom okamžiku šik, prečítam aj tú! :) Inak ti veľmi držím palce.
    www.gummybaum.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, tu mám, ale mnohem více mě bavila tato :) Je fajn, není úplně špatná, ale pro mě osobně úplně nejlepší zatím není :)

      Vymazat
  26. když na to máte chuť, tak si to dejte...to dodržuju a pak vypadám jako tlustá sestra Kim Kardashian :D ale jinak vážně pěkný článek, pomohl mi a děkuju za něj, beze srandy :)
    www.plesatazpevacka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  27. Pravidlo tří jídel jsem taky zavedla a musím říct, že mi to maximálně vyhovuje. Od srpna mám dole 7 kg, což možná není nejvíc, ale jelikož jsem hubla z 60 kg a ne ze 120, tak mi to přijde dost :) A cítím se mnohem líp. Samozřejmě bez pohybu to taky nejde :)

    Ili Libertad

    OdpovědětVymazat
  28. Tak to ti moc fandím, aby se ti povedlo takový režim dodržovat :) Já bych tohle nedala ani náhodou, každý den musím mít aspoň něco malého sladkého :D Ale o nějakém detoxu už jsem taky přemýšlela, ten by určitě nebyl na škodu... :)

    OdpovědětVymazat
  29. Lovely post dear! Have a great week! xx

    OdpovědětVymazat
  30. Já mám pořád problém s pitným režimem. Mám problém vypít sotva 1,5 l vody za den. Nicméně s jedničkou nemůžu souhlasit. Nejdůležitější je jíst víckrát denně, v menších porcích. Díky tomu jsem zhubla 20 kg :) Někdy mám problém i s tím potěšením. Často vyběhnu z práce na oběd, naházím ho do sebe a běžím zpět :(
    Meet My Lovely World

    OdpovědětVymazat