neděle 12. března 2017

Máslové croissanty

Zcela upřímně přiznávám, že tohle tak úplně nebylo mé poprvé. Croissanty už jsem zkoušel upéct 2x. Poprvé když mi bylo 15 a podruhé, když mi bylo 18 a vždy to dopadlo katastrofálně. Vždy jsem to totiž chtěla uspěchat a výsledek nebyl absolutně ohromující, protože tohle prostě uspěchat nejde! Ale od té doby, co jsem ve Švédsku a mám na spoustu věcí plno času, tak jsem sebrala kolo, dojela do obchodu pro máslo a mouku a pustila se do toho! Vzbudila jsem se ve čtvrtek v 11 ráno po párty, neměla nic na práci a čas byl ideální, takže mi to vycházelo, abych croissanty pekla v pátek ráno a byly hned čerstvé ke snídani.


No věc se měla tak, že následně ten den ještě večer, když už těsto bylo připravené v lednici k celonočnímu odpočinku, jsme se dohodli, že půjdeme na pivo a já přišla domů zase po půlnoci a bez mučení přiznávám, že následující vstávání v 5:30 bylo zabijácké, ale stálo to za to. Pozvala jsem Beu, Ariannu, Margaux, Ane a Kevina, což byl dost špatný tah, protože on je Francouz a celou dobu se mi smál za to, že má anglická výslovnost slova croissant, je prostě trapná a špatná, protože, ta francouzská je prostě lepší. Ale co na tom . . . Všichni jsme se po nich mohli utlouct, umírali jsme blahem a já byla opěvována jako královna dokonalých croissantů!


Budete potřebovat:
  • 350 ml mléka 
  • 50 g třtinového cukru
  • 14 g instantního droždí
  • 440 g hladké mouky plus na vál
  • lžíce mořské soli
  • 340 g másla
  • 1 šťastné vejce na potření
1. Smíchejte vlažné (ne horké) mléko s cukrem, droždím a nechte vzejít na teplém místě. Až bude kvásek krásně nabublaný smíchejte ho s moukou, solí a ideálně pomocí kuchyňského robota s hnětacími háky vypracujte jemné a velmi hladké těsto. Přibližně 10 minut.

2. Přemístěte těsto na pomoučený vál a dál pokračujte v hnětení tentokrát rukama. Přidávejte jednou za čas trochu mouky, tak aby výsledné těsto bylo hladké a trochu lepivé. Vyválejte z těsta obdélník silný přibližně 3-4 cm, zabalte ho do fólie a nechte vychladit v lednici alespoň hodinu.

3. Mezi dvěma pečícími papíry si pomocí válečku na těsto z bloku másla vytvořte čtvercovou placku přibližné velikosti jako je chladící se čtverec těsta. Máslo nemusí být úplně změklé. Váleček používám spíš na tlučení a mačkání másla než rozvalování. Máslo také vychlaďte, postačí 10-25 minut.

4. Na lehce pomoučený vál položte těsto, rozválejte ho na dvojnásobnou velikost a postupujte jako na obrázku. Do středu umístěte máslo úhlopříčně, zabalte jako obálku, oprašte přebytečnou mouku a rozválejte na obdélník. Válečkem příliš netlačte, spíše mírný tlak a opakovaným pohybem rozválejte. Těsto oprašte, přeložte na třetiny, zabalte do fólie a nechte opět vychladit 1 hodinu.

5. Ještě 3 krát rozválejte a na třetiny přeložte zpět těsto. Mezi každým válením hodinu chlaďte. Před finálním tvarováním chlaďte alespoň 6-8 hodin, ale ne více jak 18 hodin, potom by už dobře nekynulo.

6. A teď tvarování. Vycházejí přibližně na 16 kusů a je fajn, když se Vám vejdou na dva plechy vyložené pečícím papírem. Postupujte asi ideálně zase podle obrázků. Těsto rozválejte na pás úzký 20-25 cm a velmi dlouhý, tak že se Vám nevejde na vál. Pomocí nože nebo rádýlka nakrájejte na trojúhelníky (můžete si pomoci i pravítkem) jejichž základnu ve středu nařízněte tak 1,5 cm. Z každého trojúhelníku rolujte rohlíček od základny směrem ke špičce. Croissanty pokládejte na plech s velkými rozestupy a špičky rohlíčků můžete zahnout dovnitř. Potřete rozšlehaným vejcem s jednou lžící vody a nechte kynout v teplém prostředí přibližně 1,5-2 hodiny. (Kynutí v nahřáté troubě nedoporučuji, máslo by se mohlo předčasně uvolnit z těsta.)

7. Předehřejte troubu na 200°C horkovzdušnou. Vykynuté croissanty znovu potřete vejcem, umístěte plechy do horní a spodní třetiny trouby a pečte 10 minut. Poté plechy prohoďte a dopečte dalších 8-10 minut. Barva napoví. Chladit ideálně na mřížce a servírujte ještě teplé.)


Recept není můj, ale je z mého nejoblíbenějšího blogu Kitchenette, tak pokud vám nebude něco jasné, tak doporučuji kouknout tam. A určitě recept vyzkoušejte a hlavně nikam nespěchejte. Garantuji vám, že od teď budete královnou snídaní i vy! Takže

Bóóóón appetit!

13 komentářů:

  1. Teda, já na ně mám takovou chuť!! Pošli nám jich pár do Česka :-P

    OdpovědětVymazat
  2. mňaaaam :) toto sú najlešie raňajky, čerstvé croissanty s džemom :) si veľmi šikovná, že si ich vieš takto pripraviť :) ja si väčšinou kúpim mrazené,alebo v kaviarni hotové :)
    MakeUpByVeo

    OdpovědětVymazat
  3. Tento recept určite vyskúšam :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nikdy bych neřekla, že se takové krásné croissanty dají udělat i doma! Nechci říct, že ho určitě vyzkouším, protože 100% na to zapomenu, ale spíš si přeju, abych na něj nezapomněla! :D :) Super článek, Domi! :)

    Měj se v lásce,
    Janet S. ( http://janetsonrisa.blogspot.com/ )

    OdpovědětVymazat
  5. Wow! recept vyzkouším, protože croissanty zbožňuju! BEAUTYPUSINKA

    OdpovědětVymazat
  6. Dominičko, pošli mi pár takových lahodných croissantů :D ♥

    OdpovědětVymazat
  7. Tak ty jsou! :o Brzy je udělám, jsi hrozně šikovná! ☺

    Blogerka Klárka

    OdpovědětVymazat
  8. tie su krásne ako z obchodu velmi sa ti podarili šikulka♥♥

    OdpovědětVymazat
  9. Na tohle můžu říct jedinou věc - "ooooooo, mňam"

    Inka Lifestyle Blog

    OdpovědětVymazat
  10. Vypadají úžasně, croissanty jsem nikdy nezkoušela, jelikož mám respekt z té přípravy, ale za zkoušku to očividně stojí:)

    OdpovědětVymazat
  11. Vyzerajú úplne perfektne! Mňam.

    OdpovědětVymazat